Jaką bramę garażową wybrać?

Szczęśliwi właściciele domów jednorodzinnych mają problem z doborem bramy garażowej. Na współczesnym rynku prezentowanych jest wiele różnych wzorów, rozmiarów, itp., dlatego, aby nie pomylić się w wyborze, należy najpierw zapoznać się z istniejącymi typami bram, dowiedzieć się, które z nich są oferowane do użytku domowego, określić ich wielkość, wygląd itp.. Trzeba zdecydować, które bramy garażowe będą optymalne i organicznie wpasują się w architekturę budynku.

Bramy garażowe segmentowe

Jest to popularny rodzaj bramy, której główną cechą konstrukcyjną jest obecność elastycznego skrzydła, składającego się z oddzielnych paneli – sekcji. Ich elastyczność zapewnia łączenie paneli za pomocą ruchomych przegubów zawiasowych. W trakcie otwierania bramy panele mocowane na zawiasach przesuwają się po szynach prowadzących, mocno przytwierdzonych do krawędzi otworu wewnątrz garażu, do stropu, gdzie układane są na specjalnej konstrukcji. Podniesione skrzydło zajmuje stosunkowo mało miejsca nad sufitem. Brama garażowa nie wymaga wolnego miejsca ani wewnątrz, ani przed garażem. Są praktycznie niezależne od wielkości garażu i kształtu otworu drzwiowego. Skrzydła otwierają się prawie bezgłośnie, ponieważ w ich konstrukcji zwykle stosuje się specjalne miękkie rolki.

Korzyści

  • Doskonała izolacja cieplna oraz akustyczna
  • Może zawierać napęd elektryczny wyposażony w zdalne sterowanie
  • Duża gama wykończeń, estetyczny wygląd.

Wady:

  • Projekt jest dość złożony
  • Posiada dużo ruchomych elementów
  • Dość duży koszt zakupu.

Bramy garażowe rolowane

Bramy tego typu są rzadko montowane w garażach. Dobrze sprawdzą się jednak w małych garażach o wysokości otwarcia do 2,5 m., ponieważ są bardzo kompaktowe i nie wymagają dużej przestrzeni do otwarcia skrzydła, które jest wykonane z profilowanych listew stalowych lub aluminiowych połączonych ruchomym łącznikiem. Otwarcie bramy zakłada jej ruch w górę po prowadnicach i dalsze nawijanie na wałek, umieszczony w skrzynce ochronnej nad otworem bramy. W tej formie skrzydło zajmuje sporo miejsca.

Bramy rolowane o niewielkiej szerokości można łatwo zamykać i otwierać ręcznie za pomocą specjalnego mechanizmu. Jednak instalując bramę tego typu, o szerokości powyżej, jest to dość trudne do wykonania ręcznie. Lepiej wyposażyć je w napęd elektryczny.

Korzyści

  • Kompaktowa
  • Ma dość prostą konstrukcję
  • Nie potrzebuje miejsca podczas otwierania
  • Stosunkowo niedroga.

Wady:

  • Niska niezawodność ze względu na dużą liczbę ruchomych elementów
  • Posiada słabą ochroną przed zimnem, wiatrem i kurzem.
  • Nie nadaje się do użytku w ciepłych garażach.

Bramy skrzydłowe

Ich konstrukcja zapewnia obecność drzwi, zwykle otwieranych na zewnątrz w celu zaoszczędzenia miejsca w garażu. Najczęściej są to bramy podwójne. Rzadko stosuje się projekty jednoskrzydłowe. Bramy skrzydłowe składają się z ramy zewnętrznej oraz dwóch ościeżnic skrzydeł mocowanych na zawiasach. Skrzydła osłonięte są najczęściej blachą, rzadziej płytami warstwowymi. Z reguły jedno z nich zawiera drzwi. Do izolacji bramy stosuje się wełnę mineralną lub piankę.

Korzyści

  • Nieskomplikowany projekt
  • Łatwość instalacji i konserwacji
  • Niezawodność
  • Stosunkowo niedrogie
  • Trwałe
  • Istnieje możliwość wyposażenia w napęd elektryczny.

Wady

  • Zimą trzeba odśnieżać przed wejściem do garażu
  • Do otwarcia drzwi potrzebna jest wolna przestrzeń przed nimi.

Bramy garażowe uchylne

To wygodna, praktyczna i niezawodna brama garażowa. Są jednak dość drogie. Ich jednoczęściowe skrzydło, całkowicie zakrywa cały otwór. Podczas otwierania brama podnosi się do góry i jednocześnie przesuwa się do pozycji poziomej, nieznacznie wystając ponad wejście. Oznacza to, że nad nim tworzy się mały daszek. Brama otwierana jest za pomocą mechanizmu zawiasowo-dźwigniowego. W tym przypadku skrzydło przesuwa się w górę (w dół podczas zamykania) po prowadnicach zamocowanych po bokach otworu na specjalnych rolkach z tworzywa sztucznego wyposażonych w łożyska. Brama górna jest otwierana lub zamykana za pomocą napędu ręcznego lub elektrycznego, który jest zwykle sterowany zdalnie. Aby zniwelować duży ciężar skrzydła oraz zapewnić ciche i łatwe otwieranie, zastosowano w ich konstrukcji specjalne sprężyny skrętne. W większości przypadków izolowane panele warstwowe służą, jako materiał do produkcji skrzydła. Ich okładzina może być bardzo różnorodna. W tym celu używa się brązu, aluminium, stali nierdzewnej, paneli wykonanych z cennych gatunków drewna, powierzchni panelowych itp.

Korzyści:

  • Kompaktowe
  • Nie potrzebuje miejsca przed garażem, aby ją otworzyć
  • Może być instalowana w każdym typie pomieszczeń
  • Nie wymaga odśnieżania zimą.
  • Wyposażona w fotokomórki, czujniki ruchu i inne elementy automatyki.

Wady

  • Niewystarczająca izolacja termiczna – zimą na skrzydle może tworzyć się lód, co przeszkadza w jej zamykaniu
  • Istnieją ograniczenia dotyczące dziennej liczby otwarć / zamknięć ze względu na duże obciążenie elementów mechanicznych
  • Możliwość montażu wyłącznie w otworach prostokątnych.

Współczesny rynek oferuje wiele opcji dla szerokiej gamy bram garażowych w różnych cenach. Otwiera to szerokie możliwości dla właścicieli domów, w pełni zgodnie z ich gustem, potrzebami i możliwościami.